پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی با روش سبز پژوهشگاه نفت

پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی با روش سبز پژوهشگاه نفت

خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی منطقه تنگه گندمکار واقع در استان چهارمحال و بختیاری با دانش فنی پژوهشگاه صنعت، پاک‌سازی شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی به صورت درجا با روش گیاه‌پالایی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت و این پروژه در تنگه گندمکار استان چهارمحال و بختیاری با دانش فنی بومی از سال گذشته آغاز و طی آن عملیات بهسازی خاک با افزودن عناصر مورد نیاز خاک‌های آلوده در این منطقه اجرایی شد.

روش پاک‌سازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی این پژوهشگاه به روش گیاه‌پالایی است که با همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان و با نظارت کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست استان چهار محال و بختیاری اجرایی شد.

در این پروژه اقدام به کاشت ۵۷۰ اصله نهال در محل‌های پایین‌دست و بالادست خط لوله نفت مارون در منطقه گندمکار شده و در این فرایند، ریشه گیاه، برهمکنش بسیار خوبی با باکتری‌های تجزیه کننده ترکیبات نفتی در خاک برقرار داشته‌اند. این امر منجر به تجزیه سریع‌تر آلاینده‌ها توسط باکتری در خاک می‌شود.

بر پایه آنالیزهای انجام شده توسط آزمایشگاه‌های محیط زیست، این پروژه با موفقیت انجام شده و غلظت آلودگی هیدروکربنی در خاک منطقه به محدوده‌ی استاندارد یعنی ۰/۱ درصد رسیده است.

ایسناwww.isna.ir

نوشته‌های مشابه