چمن طبیعی
|

چمن معمولی منبعی فوق‌العاده برای تولید هیدروژن به عنوان سوخت

طبق ضرب‌المثلی انگلیسی چمن همسایه سبز‌تر است و اینا می‌تواند تا چند وقت دیگر اثبات شود اگر دانشمندان به تکنولوژی جدید تولید سوخت از چمن دست پیدا کنند. دانشمندان دانشگاه کاردیف به روشی دست یافته‌اند تا به کمک چمن‌ها هیدروژن تولید کنند که این شانس تولید نیرو از چمن را افزایش می‌دهد.

هیدروژن از سال‌های گذشته به دلیل بالا بودن انرژی نهان بالا به عنوان سوختی جایگزین برای سوخت‌های فسیلی شناخته شده است و در حقیقت در ازای سوختن گاز گلخانه‌ای را به اتمسفر وارد نمی‌کند. اما منبع این سوخت بسیار پاک و دوستار محیط‌زیست نیست و شامل فرآیندی بسیار گران‌قیمت و کربن‌زاست مانند فرآوری زغال‌سنگ و گاز‌طبیعی که هیدروژن زیادی تولید می‌کنند.
این عیوب باعث شد تا دانشمندان به دنبال راه‌حل‌هایی ساده‌تر و ارزان‌تر برای تولید هیدروژن مانند لایه‌های زیرین اقیانوس، فاضلاب، و اکنون چمن‌ها گیاهی که هرجای زمین به جز قطب پیدا می‌شوند، بروند.
یکی از روش‌های ممکن تمرکز بر روی ساختار سلولزی گیاهان است زیرا محققین متوجه شده‌اند که سلولز هر گیاهی با مقداری کمک از نور خورشید و کاتالیست‌ها که به فرآیند فتوکاتالیست معروف است می‌توانند هیدروژن تولید کنند. در آزمایشات، این گروه از سه کاتالیست بر پایه فلز-پالادیوم، طلا و نیکل- استفاده کرده‌اند. دلیل انتخاب این سه کاتالیست هم تنها فرآوانی و ارزان‌قیمت بودن آن بوده است. این گروه در ابتداسلولز را همراه با کاتالیست‌ها در فلاسکی زیر نور چراغ میزی قرار داده و گاز خروجی و مقدار هیدروژن موجود را هر ۳۰ دقیقه اندازه گیری کردند. در ادامه همین روند برای چمن باغچه دانشگاه انجام شد.
پروفسور بوکر توضیح می‌دهد: در انتها مشخص شد با این روش می‌توان هیدروژن تولید نمود و بازدهی چمن معمولی بسیار بالا برآورد شد.
این اولین بار است که زیست‌توده خام به این شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیدروژن تولید می‌شود. این بسیار اقتصادی است زیرا دیگر تلاشی برای جداسازی سلولز از زیست‌توده انجام نمی‌شود و بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

نوشته‌های مشابه