جایگزین بنزین
|

۶ جایگزین بنزین

دلیل استفاده بیش از حد بنزین در حمل و نقل و حوزه انرژی چیست؟ امروزه بیش از ده‌ها محصول تحت تحقیقات و توسعه برای استفاده همگانی در خودروها و حمل و نقل هستند که بعضی از آن‌ها در دسترس قرار دارد.

 

دولت آمریکا یک مرکز داده را برای شش محصول معمول جایگزین ایجاد کرده است تا با بیان مزایا و چالش‌ها برای آنها سهم بیشتری از این بازار بگیرد.

بایودیزل (دیزل زیستی) : دیزل زیستی یک سوخت تجدیدپذیر است که می‌توان از روغن گیاهان، چربی حیوانات و روغن مصرفی رستوران‌ها استصحال نمود. باور شود یا نه، این سوخت به راحتی در خودروهای دیزلی کنونی قابل استفاده است زیرا از نظر ساختاری بسیار شبیه دیزل معمولی است اما بسیار پاکتر می‌سوزد. دیزل زیستی بسیار ایمن‌ هم هست، نه تنها در محیط زیست راحت‌تر جذب می‌شود بلکه نقطه اشتغالی برابر ۱۳۰ درجه سانتیگراد دارد که در مقابل ۵۲ درجه دیزل معمولی بسیار بالاست. دیزل زیستی نرمال که به B100 معروف است دارای ۷۵۵ درصد دی اکسید کربن کمتر نسبت به دیزل معمولی است.

الکتریسیته: خودروهای الکتریکی با وجود بسیاری از مسائل پیش رو برای صنعتی شدن آنها مدت‌ها است که مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از خودروهای هایبرید از الکتریسیته استفاده می‌کنند تا مقدار مصرف خودرو را کاهش دهند و بالطبع باعث کاهش هزینه سوخت مصرفی شوند. درحالی که ایستگاه‌های شارژ در غرب شاید آماده باشند، تعداد آن‌ها همچنان محدود است. به عنوان مثال در آمریکا تنها ۸۸۰۰ ایستگاه شارژ وجود دارد.

اتانول: اتانول که یک الکل تجدیدپذیر است از همان الکل طبیعی به دست می‌آید. در ادامه اتانول با درجه‌های مختلف با سوخت‌های معمولی ترکیب می‌شود. با توجه به ترکسیب‌های مختلف امکان کاهش گاز دی‌اکسید‌کربن از ۵۲ تا ۸۶ درصد وجود دارد. به علاوه زمینه استفاده اتانول مهیا است زیرا همان امکانات ذخیره گازوئیل با اندکی تغییر برای اتانول مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند اتانول دارای انرژی کمتری نسبت به سوخت‌های معمول است یعنی نیاز به مقدار بیشتری برای نتیجه یکسان نیاز داریم.

هیدروژن:‌ هیدروژن هیچگونه آلودگی گازهای گلخانه‌ای ندارد. نیروی تولیدی در هیدروژن در سلول سوختی با تولید بخار آب و هوای گرم تولید می‌شود. اما یکی از مشکلات هیدروژن تولید آن از آب به صورت طبیعی یا استصحال آن از نیروگاه‌های مواد آلی تولید شود. ذخیره هیدروژن هم مشکل دیگری است زیرا دارای فشار زیاد، دمای کم، یا پروسه شیمیایی برای ذخیره است.

گازطبیعی: گاز طبیعی از قبل به صورت گسترده در جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گاز ترکیبی از گازهای بی‌بو که بیشتر آن را متان تشکیل می‌دهد. گاز طبیعی به عنوان یک سوخت فسیلی شناخته می‌شود اما نسخه تجدیدپذیر آن که از گاز متان زیستی به وجود آمده از زباله‌ها تولید می‌شود نیز وجود دارد. بهترین مزیت این گازطبیعی تجدید‌پذیر شباهت بسیار بالای شیمیایی با گاز طبیعی فسیلی است که باعث می‌شود تجهیزات معمول کاملا مورد استفاده قرار گیرد.

پروپان: پروپان یا گاز بنزین مایع یک گاز پاک سوز با انرژی بالاست که به عنوان یک گزینه جایگزین می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا خودروهای پروپانی از خودروهای معمول کمی گران‌تر هستند اما سوخت پروپان ارزانتر از بنزین معمولی است. استفاده از پروپان کاهش ۱۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای را همراه است.

نوشته‌های مشابه