گاز ارزان برای خاورمیانه دردسرساز شد - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

گاز ارزان برای خاورمیانه دردسرساز شد

بررسی یک اندیشکده انرژی پاک نشان داد گاز ارزان در خاورمیانه، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر را سرکوب کرده است.

«گلوبال انرژی مونیتور» اعلام کرد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، ظرفیت تجدیدپذیرها را به میزان ۵۰ درصد در سال میلادی گذشته افزایش داد و افزایش مشابهی را احتمالا در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت اما همچنان به افزایش ۲۰ برابری تجدیدپذیرها نیاز دارد تا جایگزین گاز ارزان کرده و از زیان‌های اقتصادی سنگین در گذار به سوی انرژی پاک، اجتناب کند.

طبق گزارش این اندیشکده، منطقه منا، از ماه مه سال میلادی گذشته، ۶.۹ گیگاوات پروژه‌های خورشیدی و بادی را آغاز کرده و ۹ گیگاوات هم احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۴، تکمیل خواهد شد. با این حال، بیش از ۵۰۰ گیگاوات نیروی پاک اضافی ضروری است تا جایگزین تولید نیرو از نیروگاهای نفت سوز و گاز سوز فعلی شود.

در گزارش این اندیشکده آمده است: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر که سال میلادی گذشته در منطقه منا اضافه‌ شد، در مقایسه با مناطق دیگر، نسبتا معمولی بوده است. آمریکای جنوبی که جمعیت و تولید ناخالص داخلی مشابه منطقه منا دارد، در همین مدت، حداقل چهار برابر ظرفیت تجدیدپذیر را اضافه کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، منطقه منا خانه برخی از بزرگترین و کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که احتمالا ادامه تولید نیرو با استفاده از سوخت‌های فسیلی را جذاب خواهد کرد. اما هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر هم کاهش پیدا کرده و این منطقه رکوردهای جهانی را برای انرژی ارزان از تاسیسات خورشیدی و بادی به ثبت رسانده و این خطر را به همراه آورده که ظرفیت جدید نیروی نفت و گازسوز، به دارایی‌های بی‌ارزش تبدیل شود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه