۸ پروژه ملی صنعت آب و برق

۸ پروژه ملی صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری ۳۹۷۴ میلیارد تومان افتتاح شد

همزمان با دهمین روز دهه فجر ۸ پروژه بزرگ صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری ۳۹۷۴ میلیارد تومان در دو استان اردبیل و فارس با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو در قالب چهلمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح شد.

از ۸ پروژه آماده افتتاح این هفته پویش، یک پروژه برقی در استان اردبیل و ۷ پروژه صنعت آب و برق در استان فارس به بهره‌برداری رسید.

وزیر نیرو در این مراسم، با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های پویش #هرهفته‌_الف_ب_ایران در چهلمین هفته از این پویش گفت: برنامه پویش به ایستگاه‌های فارس و اردبیل رسیده که تاکنون با احتساب پروژه‌های امروز از ۲۵۰ پروژه مهم وعده داده شده ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری آمده است.

رضا اردکانیان در آیین بهره‌برداری از ۸ پروژه بزرگ صنعت آب و برق که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو در قالب چهلمین هفته پویش #هرهفته‌_الف_ب_ایران برگزار شد، افزود: امروز از استان فارس شروع می‌کنیم و طرح‌های مهمی در سدسازی، آبرسانی و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب رسما افتتاح خواهد شد.

ایران چهارمین کشور دنیا در رده‌بندی تامین سوخت نیروگاهی از گاز

وی افزود: پنجاهمین سد مخزنی ملی در دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد و فراموش نکردیم که در ابتدای انقلاب با ۱۹ سد شروع کردیم و امروز صد و نود و چهارمین سد مخزنی ملی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد و تا پایان دولت به ۲۰۱ سد خواهیم رسید.

اردکانیان همچنین با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب فساگفت: این چهل و چهارمین تصفیه خانه آب است که در دولت تدبیر و امید افتتاح می شود و تعداد تصفیه خانه‌های آب از ۲۷ مورد ابتدای انقلاب به ۱۶۳ می رسد.

وی افزود: در بخش فاضلاب نیز که نقش مهمی در ارتقای بهداشت عمومی و همچنین تامین منابع آب برای مصارف موجه دارد تصفیه خانه آب شهر جدید صدرا به مدار می آید و هفتاد و هشتمین تصفیه‌خانه فاضلاب است که در این دولت افتتاح می شود و تعداد این ها از ۴ مورد ابتدای انقلاب به ۲۴۶ مورد می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت و تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ۲۶۹ واحد می‌رسد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در این دولت، هر ۵۰ روز یک سد مخزنی ملی، حدود هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری آمده است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر استان فارس که در آن طرح‌های آب، نیروگاه‌های خورشیدی و فیبر نوری افتتاح می‌شود، در استان اردبیل نیز اولین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات افتتاح می‌شود.

وی افزود: کار بزرگی که به برکت جمهوری اسلامی صورت گرفته احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است. از خروجی دو واحد نیروگاه گازی سوخت مورد نیاز برای احداث یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار تامین می‌شود که علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای هم در استفاده از گاز برای واحد سوم دارد.

اردکانیان اظهار کرد: در کشور حدود ۳۰ هزار مگاوات واحدهای سیکل ترکیبی از این طریق احداث شده است. با توجه به این که هر واحد آن سالانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می کند این میزان معادل ۱۵.۶ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی شده در سال است.

وی افزود: این رقم قابل ملاحظه‌ای است و یکی از افتخارات کشور ما این است که در جدول جهانی جزو کشورهایی هستیم که سوخت نیروگاه های ما به میزان زیادی از گاز که نسبتا یک سوخت پاک محسوب می‌شود، است.

اردکانیان ادامه داد: ایران چهارمین کشور بعد از آمریکا، روسیه و ژاپن است که درصد بالایی از سوخت نیروگاه‌های آن با حدود ۸۰ درصد از گاز تامین می‌شود که جهش قابل ملاحظه‌ای هم در این زمینه در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

وی افزود: نیروگاه‌های حرارتی که در این دولت به بهره برداری رسیده افزون بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات است که این رقم به بیش از ۲۰ هزار مگاوات در پایان دولت خواهد رسید.

بر این اساس، امروز بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان در استان اردبیل با اعتبار سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در مرکز کشور، بالابردن راندمان نیروگاه، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست افتتاح شد.

در استان فارس نیز با سرمایه‌گذاری ۴۷۳ میلیارد تومان ۷ پروژه صنعت آب و برق شامل دو نیروگاه خورشیدی، نصب و راه‌اندازی و مدیریت شبکه فیبر نوری برای تامین برق، بهبود کیفیت توان و کاهش تلفات، تعدیل بار ترانسفورماتورهای موجود پست، تقویت شبکه فوق توزیع، تعدیل بار پست‌های مجاور و بهبود پایداری شبکه ۶۳ کیلوولت افتتاح شد.
همچنین در این استان ۴ پروژه صنعت آب شامل دو سد تنظیمی ملاصدرا و تنگ خمار، دو پروژه تصفیه‌خانه آب و فاضلاب نیز در شهرهای فسا و صدرا به بهره‌برداری رسید.

بر این اساس سد تنظیمی ملاصدرا با ارتفاع ۱۱ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با ارائه گزارش قاسم تقی‌زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و سرمایه‌گذاری ۶۷ میلیارد تومان با هدف تنظیم ۹۲ میلیون مترمکعب آب خروجی از نیروگاه سد ملاصدرا و تحویل به۴۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی افتتاح شد.

او در آئین افتتاح طرح‌های آبی وزارت نیرو در استان فارس، اظهار کرد: امروز پنجاهمین سد ملی در استان فارس افتتاح خواهد شد که در این دولت ساخته شده است. می‌توانیم بگوییم که کمتر از هر دو ماه در این دولت یک سد بزرگ احداث شده و امیدوار هستیم که در مدت باقی‌مانده به طور متوسط هر ماه یک سد بزرگ دیگر به بهره‌برداری برسانیم تا عدد سدهای بزرگ ملی کشور به حداقل ۲۰۱ سد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: امروز در ۱۴۰ کیلومتری شهر شیراز سد تنظیمی ملاصدرا به بهره‌برداری خواهد رسید که به نام فیلسوف بزرگ جهان نامگذاری شده است. این سد بتنی می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: این سد با ارتفاع ۱۱.۶ متر، طول تاج ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی به‌عنوان دهمین سدی است که در استان فارس ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. از این ۱۰ سد احداث شده در استان فارس ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است، در واقع ما ابتدای انقلاب در استان فارس تنها یک سد داشتیم.

وی یادآور شد: سد تنظیمی ملاصدرا همراه با ۵ بند انحرافی که در بالادست این منطقه ساخته شده، به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تنظیم ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کام‌فیروز مرودشت را فراهم می‌کند، علاوه بر اینکه قابلیت اضافه کردن ۱۰۰ مگاوات برق را در زمان پیک به شبکه سراسری را دارد.

تقی‌زاده‌خامسی با بیان اینکه امروز ۱۹۴ اُمین سد ملی کشور به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: سد دیگری امروز در شهرستان فسا به نام تنگ خمار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که به صورت خاکی و هسته رسی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان‌های منطقه برای بالا بردن سطح آب زیرزمینی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در استان فارس، در حال حاضر سه سد بزرگ دیگر در دست احداث داریم که مجموعاً ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سدهای این استان اضافه خواهد کرد. یکی از این سه سد به‌نام “هایقر” با ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت مخزن در همین دولت به‌ بهره‌برداری خواهد رسید و دو سد دیگر هم مجموعا به‌طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و جزو طرح‌های ریل‌گذاری شده برای دولت سیزدهم است.

همچنین سد تنظیمی تنگ خمار با ارتفاع ۱۲ متر، طول تاج ۱۷۰ متر و ظرفیت ۷۷۶ مترمکعب بر ثانیه با اعتباری بالغ بر ۲۲.۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این سد با کنترل سیلاب‌های مخرب علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب و خسارات وارده به اراضی و روستاهای پایین دست با تزریق و تغذیه آب به آبخوان شیبکوه باعث افزایش سطح آب زیرزمینی وتامین آب کشاورزی و افزایش رضایت مندی اهالی منطقه افتتاح شد.

بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان” با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در استان اردبیل و سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در مرکز کشور، بالابردن راندمان نیروگاه، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست با ارائه گزارش “همایون حایری” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افتتاح شد.

بر این اساس، در استان فارس نیز یک نیروگاه خورشیدی ۶.۰ مگاواتی داراب _لایزنگان با مساحت ۱۲ هزار متر مربع، ۱۸۱۸ عدد تعداد پنل و تعداد ۱۱ عدد اینورتر با اعتبار ۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین پروژه‌ “نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی شهرک صنعتی سروستان” با مساحت ۱۹ هزار مترمربع زمین خریداری شده از شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، تعداد ۸۴۶ عدد پنل ۳۳۵ ترینا سولار، تعداد ۶۶۷ عدد پنل ۳۲۵ تابان، تعداد ۶ عدد اینورتر ۸۰ کیلووات با اعتبار ۷.۵ میلیارد تومان افتتاح شد.

این گزارش می‌افزاید، پروژه “نصب و راه‌اندازی و مدیریت شبکه فیبر نوری” با خرید و نصب فیبرنوری و سیستم مدیریت شبکه و با هدف تامین برق و بهبود کیفیت توان و کاهش تلفات، تعدیل بار ترانسفورماتورهای موجود پست، تقویت شبکه فوق توزیع، تعدیل بار پست‌های مجاور و بهبود پایداری شبکه ۶۳ کیلوولت افتتاح شد.

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق بدون مصرف سوخت اضافه در کشور

همایون حائری- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی ایران به ۳۰ هزار مگاوات رسیده است، گفت: با افتتاح این پروژه‌ها عملا ۱۰ هزار مگاوات برق کشور از طریق بخار واحدهای سیکل‌ترکیبی و بدون مصرف سوخت اضافه تولید می‌شود.

او با تاکید بر اینکه این واحد ۱۶۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: این مجموعه هم اکنون دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۶۰ مگاوات است که امروز اولین واحد بخار آن با استفاده از ظرفیت بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل خواهد شد.
وی مکانیزم بازگشت سرمایه این واحد را از محل سوخت صرفه‌جویی عنوان کرد و افزود: این نیروگاه ضمن تامین نیازهای برق منطقه و به‌ویژه در بخش صنعت و کشاورزی، موجب افزایش راندمان نیروگاه‌ها از طریق تبدیل واحدهای گازی به سیکل‌ترکیبی خواهد شد.
حائری با تاکید بر اینکه افتتاح این واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: سال آینده با افتتاح واحدهای دوم و سوم بخار این نیروگاه، ظرفیت کل این نیروگاه به یک هزار و ۴۴۰ مگاوات خواهد رسید.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: این پروژه ششمین واحد بخاری است که در سال جاری افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری از آن ظرفیت نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی ایران به ۳۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

ایسنا

نوشته‌های مشابه