اولین رسوب سنج شناور در کشور ساخته شد

رئیس موسسه تحقیقات آب از ساخت اولین رسوب سنج شناور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان خبرداد.

به نقل از صدا و سیما، محمد رضا کاویانپور، با اشاره به اینکه این وسیله در سدهای کشور استفاده می‌شود گفت: سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب رسوب در مخزن سدها جمع می‌شود که با کمک این وسیله وضعیت رسوب در مخزن سدها مطالعه می‌شود که براساس آن برنامه ریزی مناسب برای مدیریت بهینه سد به خصوص در زمان سیلاب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سدها سازه‌هایی هستند که باید تا ابد مورد استفاده قرار بگیرند گفت: رسوب پشت سدها به مرور زمان وضعیت ذخیره سازی سد را تغییر می‌دهد که اگر اطلاعات درستی از آن در دسترس نباشد امکان مدیریت درست آن امکان پذیر نیست و این روند شرایطی را مانند بروز سیلاب‌های بزرگ مانند سیل لرستان و گلستان را رقم می‌زند.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب با اشاره به اینکه ابزارآلات متنوعی در جهان برای سنجش رسوبهای سد وجود دارد که به دلیل تحریم به کشور ما فروخته نمی‌شود ادامه داد: سنجش رسوب سدها در کشور بصورت سنتی و دستی انجام می‌شود که این روند متحمل هزینه‌های زیاد و بسیار زمانبر است و البته در آن شاهد خطای انسانی نیز هستیم.

به گفته این مقام مسئول به منظور تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت آب به زودی کارخانه نوآوری آب و آبفا راه اندازی شده که با کمک شرکت‌های دانش بنیان کمبودهای این صنعت برطرف می‌شود.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه