قبض برقتان را از روی کنتور ببینید - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین

قبض برقتان را از روی کنتور ببینید

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر از امکان دریافت اطلاعات اشتراک و خدمات برق از طریق نصب برچسب‌های QR-code خبر داد و گفت: مشترکان دارای کنتور های غیرهوشمند از هم اکنون می‌توانند با این امکان در هر زمان از اطلاعات مصرف و تعرفه خود مطلع شده و الگوی مصرفشان را مدیریت کنند.

 هادی مدقق با بیان اینکه مباحث مربوط به تعرفه، الگوی مصرف و امکانات مورد نیاز مشترکین برق به طور مرتب و از طرق مختلف اطلاع‌رسانی می شود، اظهار کرد: نصب QR-code کنتورهای برق تاپایان  بهمن ماه برای مشترکین به پایان می رسد، پیش از آنکه هوشمندسازی همه کنتورها انجام شود، مشترکین برق می توانند از طریق گوشی تلفن همراه برچسب‌های QR-code نصب شده روی کنتور برق خود را اسکن کرده و از میزان مصرف و هزینه برق خود از ابتدای دوره تا لحظه اسکن کد QR مطلع شوند.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر افزود: درواقع اطلاعات ثابت اشتراک مانند شناسه اشتراک، شناسه بدنه کنتور و بارکد شناسه قبض روی QR-code ثبت است. بدین ترتیب با اسکن آن، مشترک به صفحه اختصاصی در سامانه برق ایران هدایت شده و همه اطلاعات و امکانات اعم از از اطلاعات میزان مصرف دوره و تعرفه برق مصرفی بر اساس الگوی مصرف و مازاد بر الگو، پرداخت و … را در اختیار وی قرار می گیرد.

مدقق تاکید کرد: QR-code حاوی لینک سامانه برق ایران همراه با شناسه قبض، این امکان را به مشترک می‌دهد که با اسکن کردن کد، به صورت مستقیم به صفحه خود در سامانه وارد شود و دیگر نیازی به ورود شناسه قبض نخواهد داشت.

به گفته وی، خطا در ورود شناسه با این روش از بین می رود و مشترکین هم بدون نیاز به دانستن شناسه، می توانند از کلیه خدمات قابل ارائه در سامانه برق ایران استفاده کنند، با وجود برچسب QR-code در کنار شمارشگر کنتور، امکان خوداظهاری کارکرد کنتور هم وجود دارد، به این نحو که مشترکین می توانند با گرفتن عکس از کنتور خود و بارگذاری آن در، بخش خوداظهاری سامانه برق ایران، به کمک تکنیک‌های پردازش تصویر، رقم کارکرد کنتور تا لحظه گرفتن عکس را در سامانه وارد کنند و از این طریق هم از مصرف خود آگاه شوند و هم بسته انرژی مناسب خود را خریداری کنند.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر تصریح کرد: برچسبهای Qr-code، زیرساخت لازم برای خرید بسته انرژی هستند که با توجه به اجرای آئین نامه نحوه محاسبه تعرفه برق، کمک شایانی به رعایت الگوی مصرف برق و کنترل هزینه مشترکان می کند.

طبق اعلام توانیر، مدقق در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان در مجتمع های مسکونی شرایط دسترسی به اطلاعات سایرین را فراهم نمی کند، گفت: برای دسترسی، محدودیت های لازم ایجاد شده و امکان مشاهده جزئیات اطلاعات مصرف برای سایرین وجود نخواهد داشت.

به گفته مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر، در واقع اطلاعات اولیه با اسکن برچسب QR-code مشاهده می شود و برای دریافت اطلاعات بیشتر نیاز به درج کدی است که به شماره تلفن همراه مشترک ارسال شده و هر فرد را قادر می کند برای استفاده از QR-code، اطلاعات کنتورهای مربوط به خود را ثبت نام کند.

وی با بیان اینکه QR-code ویژه کنتورهای غیرهوشمند است و کنتورهای هوشمند نیازی به مامور قرائت و QR کد و … ندارند و اطلاعات لازم می تواند به طور مستقیم برای مشترک ارسال می شود، گفت: برای تبدیل کنتورهای قدیمی به هوشمند لینک درخواست نصب کنتور هوشمند در اپلیکیشن “برق من” و سامانه برق ایران برای مشترکین قابل دسترسی و استفاده است.

بنا بر این گزارش سامانه برق ایران به صورت نرم افزار تلفن همراه با نام” برق من” نیز تولید و منتشر شده که از طریق ارائه دهندگان نرم افزارهای موبایلی قابل دانلود است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه