نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت CHP چیست؟ (۲)

ساختار CHP
در اینجا به بررسی دو ساختار رایج CHP می‌پردازیم:
  • توربین احتراق، یا موتور پیستونی، با بخش بازیابی حرارت
  • بویلر بخار با توربین بخار
احتراق، یا موتور پیستونی، با بخش بازیابی حرارت
توربین احتراق یا موتور پیستونی CHP با سوزاندن سوخت (گاز طبیعی، نفت، بیوگاز) برای به کار انداختن ژنراتور برای تولید برق و استفاده از وسیله بازیابنده حرارت برای به دام انداختن گرمای بدست آمده از توربین یا موتور). این گرما به صورت انرژی حرارتی مفید تبدیل می‌شود، و معمولا به صورت بخار یا آب گرم است.
بویلر بخار با توربین بخار
با توربین احتراق، فرآیند با تولید بخار در بویلر آغاز می‌شود. پس از آن بخار برای به حرکت درآوردن توربین جهت کار انداختن ژنراتور برای تولید الکتریسیته استفاده می‌شود. بخار خروجی از توربین برای تولید انرژی حراریت استفاده می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند انواع گوناگونی از سوخت‌های موجود را استفاده کنند مانند، گاز طبیعی، نفت، بیومس و زغال سنگ.
یک نیروگاه CHP در حالت کلی شامل کوژن ها، تابلو‌های کنترل، بویلر، ترانس‌های اتصال به شبکه و … است. پس از تهیه تجهیزات و اجرای زیرساخت‌های راه اندازی ابتدا به صورت جزیره ازشبکه به مدت زمان ۷۲ ساعت برای اطمینان از عملکرد آغاز به کار میکند و پس از آن شروع به تبادل برق با شبکه خواهد کرد.
باتوجه به هزینه‌های بسیار زیاد برای ایجاد یک نیروگاه با توان بالا و همچنین زیر ساخت‌های مورد نیاز برای انتقال نیرو به واحد‌هایی با درخواست توان قابل توجه از شبکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک با تامین برق در محل از محبوبیت بسیار زیادی در دنیا و ایران پیدا کرده اند. نیروگاه های تولیدهمزمان به طور عمده در:

ساختمان‌های اداری و تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، آپارتمان‌ها، زندان‌ها، نهاد‌های نظامی، کارخانجات مورد بهره برداری قرار میگیرند.
برق نیوز

نوشته‌های مشابه