ترانس توزیع ، ترانسفورماتور توزیع
|

روغن ترمومتر ، رطوبت گیر‌ ‌، رله بوخهلتس و … -مشخصات ترانسفورماتور های تولیدی آریا ترانسفو (قسمت ششم)

( Oil Thermometer ) روغن ترمومتر

ترمومتر روغن دارای عقربه ای است که میزان دمای روغن زیر درپوش ترانسفورماتور را نشان می دهد. این تجهیز دارای دو کنتاکت است که با توجه به دمای درخواستی برای آلارم و تریپ (قطع) ترانسفورماتور می تواند تنظیم شود. در ترانسفورماتورهای استاندارد تولید آریا ترانسفو این تجهیز برای توان های ۶۳۰ کیلو ولت آمپر و بالاتر وجود دارد و برای توان های پایین تر نیز در صورت درخواست می تواند نصب گردد.

( wheel ) چرخ

بر مبنای سفارش مشتری در هر توانی از ترانسفورماتور چرخ قابل نصب می باشد ولی در ترانسفورماتورهای استاندارد از توان ۴۰۰ کیلو ولت آمپر و بالاتر به طور پیش فرض نصب می گردد.

( Dehydrating Breather ) رطوبت گیر

در تمامی ترانسفورماتورهای کنسرواتوری تولیدی ( ARCONS ) رطوبت گیر نصب می شود. در ترانسفورماتورهای استاندارد تا توان ۶۳۰ کیلو ولت آمپر از مخزن نیم کیلوگرمی و در توان های بالاتر از مخزن یک کیلوگرمی استفاده میشود. درون مخزن را با استفاده از یک ماده جاذب رطوبت مانند دانه های سیلیکا ژل پر می کنند که در صورت تغییر رنگ با گذر زمان و جذب رطوبت باید نسبت به تعویض محتوی درون ظرف اقدام نمود. شرکت آریا ترانسفو به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی و ایمنی از سیلیکا ژل های نارنجی رنگ استفاده می نماید. این دانه ها پس از جذب رطوبت مطابق شکل به سبز تغییر رنگ می یابند.

( Buchholz Relay ) رله بوخهلتس

این تجهیز به طور استاندارد برای ترانسفورماتورهای ۱۰۰۰ کیلو ولت آمپر و بالاتر نصب شده و در صورت درخواست مشتری برای توان های پایین تر نیز قابل نصب می باشد. لازم به ذکر است با توجه به نوع کاربرد، این تجهیز فقط برای ترانسفورماتورهای دارای منبع انبساط روغن قابل استفاده است. گازهای حاصل از عیوب مختلف به وجود آمده در ترانسفورماتور از طریق لوله کشی های موجود به بالاترین نقطه ی روغن که منبع انبساط است صعود می کنند. رله ی بوخهلتس در مسیر عبور گاز به منبع انبساط قرار داده می شود و اگر میزان گاز از حد مشخصی بیشتر شود، سیگنال های آلارم و تریپ (قطع) فعال شده و بهره بردار می تواند اقدام به تشخیص و رفع عیب نماید. همچنین حرکت سریع روغن از مخزن ترانسفورماتور به سمت منبع انبساط باعث فعال شدن سیگنال تریپ (قطع) می گردد.

( Vertical Protection Relay ) رله محافط هرمتیک

در ترانسفورماتورهای هرمتیک ( ARSEAL ) از رله ی محافظ هرمتیک استفاده می شود. در این رله در صورت تجمیع گاز ناشی از عیوب مختلف سیگنال های آلارم و تریپ ( قطع ) فعال می گردد.

( Oil Level Indicator ) روغن نما

در ترانسفورماتورهای توزیع برای اطلاع از میزان سطح روغن ترانسفورماتور، از نشان گر سطح روغن یا روغن نما استفاده می شودکه به شرح ذیل می باشد:

  • روغن نمای عقربه ای ( Indicator Level Oil Magnetic ):

این نوع روغن نما روی دیواره ی منبع انبساط روغن در ترانسفورماتورهایARCONS نصب شده و میزان سطح روغن موجود را با استفاده از شناور مشخص می نماید. لازم به ذکر است سطح روغن باید طوری تنظیم شود که در محیط با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد علامت روی۲۰ + قرار گیرد.

  • روغن نمای چشمی ( Glass Sight ) :

با توجه به اینکه ترانسفورماتورهای هرمتیک ( ARSEAL ) دارای منبع انبساط روغن نیستند، برای کنترل سطح روغن و همچنین شارژ روغن از لوله ی هرمتیک استفاده می شود. روغن نمای چشمی بر روی لوله ی هرمتیک طوری نصب می گردد که سطح روغن داخل آن قابل مشاهده باشد.

( Pressure Relief Device ) فشارشکن مخزن :

فشارشکن مخزن برای جلوگیری از انفجار و یا تغییر شکل مخزن در مواقعی که فشار درون ترانسفورماتور از حد مجاز تجاوز کند به کار می رود. فشارشکن به گونه ای ساخته شده است که با ایجاد مسیری برای تخلیه ی روغن، اجازه نمی دهد فشار مخزن از حد تعیین شده بالاتر رود. فشارشکن ها به دوصورت کنتاکت دار و ساده وجود داشته و بسته به کاربرد، قابل نصب بر روی ترانسفورماتور می باشند.

فشار تنظیم شده این تجهیز بسته به نوع ترانسفورماتور در محدوده ۰.۳ ~ ۰.۷ bar قرار دارد.

( Multi-Function Relay ) رله چند کاره

در صورت درخواست مشتری در ترانسفورماتورهای هرمتیک از رله ی چندکاره استفاده می شود. این تجهیز یکی از کامل ترین تجهیزات ترانسفورماتورهای توزیع بوده و وظایف جمع آوری گازهای ایجاد شده در ترانسفورماتور، کنترل سطح روغن، کنترل فشار تانک ترانسفورماتور و اندازه گیری دمای روغن ترانسفورماتور را بر عهده دارد.

مشخصات ترانسفورماتور های تولیدی آریا ترانسفو (قسمت هفتم) – پلاک مشخصات ترانسفورماتور

نوشته‌های مشابه